Starejši kronometrist: študija primera

V laboratorij pogosto prihajajo starejši kolesarji, ki se največkrat srečujejo s problemi neudobja. Z leti prihaja do upada sposobnosti prilagoditve živčno-mišičnega in skeletno-tetivnega sistema. To največkrat izkusijo prav starejši kolesarji, ko ne morejo biti v enakem položaju dalj časa, kot pred leti.

Vsake toliko časa, pa imamo čast, da nas obiščejo starejši kolesarji, ki pa še vedno aktivno tekmujejo. Januarja nas je obiskal 71-letni kolesar, ki že vrsto let nastopa na rekreativnih tekmovanjih, predvsem v vožnji na čas. Nastavili smo mu obe kolesi, tako cestno, kot tudi ”kozo”.

Pred kratkim pa smo prejeli njegov email, ko je povzel letošnjo sezono in med drugim zapisal:


Januarja 2016 sem bil v vašem laboratoriju kjer ste mi izvedli nastavitev obeh koles.

Želim vas informirati, kako sem zadovoljen oziroma kašen napredek sem zaznal. Osredotočil se bom na kronometrsko specialko, saj je na teh dirkah lažja primerjava rezultatov.

Še natančneje, izbral sem samo eno progo, ki omogoča najrealnejšo primerjavo, in sicer zaradi naslednjih dejstev:

  1. Marostrov kronometer, v dolžini 10 km, poteka vedno na trasi: Podpeč - Črna vas in nazaj.
  2. Proga je povsem ravninska, vpliv vetra od leta 2010 do 2016 je bil minimalen.
  3. Dirka vedno poteka ob 11 uri, vreme je bilo vedno sončno.
  4. Na kronometrski dirki si sam, vpliv drugih tekmovalcev je minimalen, posebno pri meni, ki nikdar ne vozim taktično, vedno vozim "na polno".
  5. V vseh teh letih sem se fizično enako pripravljal, nisem imel nobene krize, ki bi si jo zapomnil.

Rezultati, ki sem jih dosegal so naslednji:

  • 2010 (65 let): 14min 46s
  • 2013 (68 let): 14min 58s
  • 2015 (70 let): 14min 19s
  • 2016 (71 let): 13min 58s

Logično bi bilo, da se z leti moji časovni dosežki slabšajo.Ta skok v zadnjem letu predvsem pripisujem nastavitvi, saj sem dosegel najboljši čas od kar vozim ta kronometer. Povprečna hitrost 42,96 km/h.


Kljub starosti smo kolesarjevo nastavitev izrazito spremenili. Dvignili smo sedež in ga postavili naprej do položaja, ki je še sprejemljiv po UCI pravilih. S tem smo mehansko učinkovitost obrata izboljšali za 4%, hkrati pa ”odprli” kolčni sklep, ki kolesarju omogoča večjo produkcijo moči. Z ohranjanjem položaja krmila smo posledični izboljšali aerodinamičnost, vendar ne na račun udobja. Dodatno smo prilagodili položaj ”aerobarov”, da so postavljeni bolj udobno in bolj aerodinamično.

Čeprav smo imeli takih primerov obravnavali kar nekaj, nas tovrstna sporočila zadovoljnih strank še posebej razveselijo.